När det gäller just affärslokaler så är det första intrycket väldigt viktigt. Läggs det ingen fokus på att få sin entré så inbjudande som möjligt, så kan man mista den potentiella kunden redan innan man fått dem innanför dörren.
Det första intrycket blir bestående och därför är det viktigt att skicka rätt signaler till sina kunder, det innebär att fasaden ska vara ren, sockeln tvättad från hundkiss, entrén renspolad, fri från smuts och tuggummi.
Har man markiser så ska de vara vårdade. Självklart behövs även skyltningen hållas ren och fin. Fåglar sitter gärna på skyltar och markiser för att spana efter föda, särskilt vid platser med mycket rörelse. Finns bekymmer för fåglar bör man lägga stor vikt i att åtgärda det snabbt då det får folk att undvika de utsatta områdena.
De flesta har bra rutin på städning innanför dörren, men utsidan är ofta mindre prioriterad. Misslyckas man med det första intrycket så är det väldigt lätt att kundrelationer börjar i en uppförsbacke. Just detta missar tyvärr många affärsinnehavare och fastighetsförvaltare.
I den här artikeln går vi igenom 7 saker och lite annat matnyttigt som ger en helhetslösning
och skapar det bästa möjliga första intryck för den kommersiella lokalen.
Trivs du bättre genom att få svar på dina frågor direkt via telefon eller mail är du i gott sällskap. Vi på Specialrengöringar Sverige arbetar med flera av Sveriges mest kända varumärken och du är välkommen att kontakta oss närsomhelst.
(Vår växel finns öppen dygnet runt på 020-364040)
1 - Tvättning av entré
Rengöring av entrén från smuts är också en enkel sak som kan lyfta nivån av intryck. Dessutom så får man in mindre smuts innanför dörrarna om det är rent utanför.
Butiker, hotell och köpcentrum är bara några utav de som har förbipasserande utanför sin entré vilka inte alltid beter sig som önskat.
Folk fimpar, spiller, slänger flaskor, snus och skräp, trycker fast tuggummi och i vissa fall urinerar på fasaden och runtom entrén.
Om det här sker på din fastighet blir det äckligt väldigt fort. Därefter är det ingen trevlig miljö för de som kommer på besök nästa dag.
Vanligtvis högtrycktvättas entréer i god tid innan öppning så att det är inbjudande, luktar gott och ger en trivsam miljö för både kunder och medarbetare.
2 - Sockeltvätt
Ett relativt vanligt problem i stadskärnor är att hundar kissar på sockeln vilket skapar fläckar som många upplever som otrevligt.
Sockeln drabbas också av smuts från väder och vind samt sopmaskiner som skvätter upp.
Är fasaden ovårdad vid regniga dagar rinner mycket av den lösa smutsen ner och samlas på sockeln.
Regelbunden renspolning av sockeln gör att man lyfter nivån av intryck på ett enkelt sätt.
3 - Rengöring av skyltning
Vi alla vet att skyltningen är otroligt viktig, och att det är en hel vetenskap kring hur man ska skylta. Självklart ska också profileringen hållas ren och fin.
Skyltrengöring behöver utföras skonsamt för att undvika riskerna att förstöra varken material eller elektronik.
Eftersom skyltningen ofta sitter lite besvärligt placerad och är svår att nå struntar många i just det här. Bortse inte från vikten hos välvårdad skyltning.
Behöver ni hjälp så tveka inte att kontakta oss på Specialrengöringar Sverige. Våra tekniker är vana vid detta och har tillgång till den utrustning som behövs för åtkomst till rengöring och underhållet.
4 - Tuggummiborttagning
Att få tuggummi under skon har vi alla upplevt. Känner man att fötterna blir lite extra jobbiga att lyfta direkt efter man kommit in i en butik för att handla en mjölk, kan man bli lite tjurig.
Tyvärr spottar många människor ut tuggummit innan de går in i en butik eller köpcentrum. Bortsett från allt som ligger, medför det efter en tid väldig mycket otrevliga tuggummifläckar just kring entrén. Det ser med andra ord inte inbjudande ut.
I samband med entréspolning kan man beställa extra borttagning och rengöring av tuggummi. Vilket betyder att man tar in speciell utrustning för att avlägsna de fläckarna som blir kvar efter tuggummin.
Givetvis finns det separata lösningar just för tuggummin men det brukar oftast vara mer lönsamt att göra tillsammans med entrétvätt.
5 - Rengöring av belysningsarmaturer och övervakningsutrustning
Ljussättning och säkerhet är också viktiga delar i en upplevelse. De här utrustningarna behöver också skötas om.
De rengörs både ur ett tekniskt perspektiv och ur ett estetiskt perspektiv. Det bör vara rent och snyggt även där.
Drabbad av klotter på butiken?
Vårt systerföretag Klotterkonsulten AKS hjälper dig om klottraren varit framme. När du drabbas av klotter så är det viktigt att agera snabbt, det minskar klottrarens motivation och gör det enklare att få bort klottret.
Det är alltid en lönsam investering att ta itu med klottret så snart det uppstår. Vi erbjuder även försäkring mot klotter så du slipper tänka på det helt och hållet.
6 - Rengöring av markis
Många butiker, restauranger och kommersiella lokaler i allmänhet har markiser som ingår i profileringen. Även här är det såklart viktigt att markisen är ren och fin.
Regelbunden rengöring och skyddande impregnering förlänger livslängden på den här investeringen. Efter impregnering blir din markisduk enklare att rengöra och blir till viss del självrengörande.
Vänta inte för länge med markisrengöringen. Undviker man att vårda sina markiser finns risken att det blir omöjligt att få dom rena tillslut.
Se till att rengöra markiserna med jämna mellanrum för att skapa en inbjudande miljö, och slipp onödiga utgifter på nytillverkning.
7 - Tvättning av fasader vid köpcentrum och butikslokaler
Fasadtvätt på butiker och köpcentrum behöver utföras oftare än på andra fastigheter. Just när det gäller hus som används för handel och andra affärsrelationer så är upplevelsen- en ren och inbjudande fasad extra viktig.
Skjuts fasadtvätten upp riskerar man även att den får omfattande byggnadsskador och behöver tidigarelagda renoveringar. På en smutsig fasad börjar det växa mögel och alger vilket innebär att fasaden blir förstörd.
När fasaden innehåller fukt fryser den lättare sönder på vintern. Har din fasad högt fuktinnehåll har den också dålig värmeisolering, vilket gör att du får mycket höga och onödiga uppvärmningskostnader.
Rekommendationen är att rengöra sin fasad regelbundet, det är lätt att bli hemmablind och låta det gå allt för lång tid mellan fasadrengöringarna. Även mindre skillnader i renhetsgrad gör stor skillnad i intryck.
Se till att det första som möter din kund är rent, hygieniskt och att det signalerar det som du vill förmedla.
Olika årstider bjuder på olika utmaningar för den utvändiga skötseln av köpcentrum och butikslokaler.
En förorenad miljö som det ofta är i trafikerade stadskärnor och områden runt köpcentrum, bjuder på extra utmaningar när man vill hålla rent och fräscht.
Nedsmutsade fasader och skyltning skickar helt fel signaler till kunderna. Vi har bred erfarenhet när det kommer till den här typen av projekt, från stora till små lokaler.
Specialrengöringar Sverige erbjuder olika koncept för fasadrengöring som säkerställer att kundens första intryck blir bra. Allt för att besökarna ska komma in i butiken med en positiv känsla.
Håll fåglarna borta!
Både lokalen och verksamheten som bedrivs i den mår bra av att hålla fåglar borta, och att säkras mot att dom kommer tillbaka eftersom stuprör, hängrännor, ventilation, skorstenar m.m. kan täppas igen av deras spillning och bomaterial.
Spillning fräter dessutom på tak och fasader, som i sin tur kan släppa in fukt som följd. För ett företag ser det väldigt dåligt ut när byggnaden är nedsmutsad av fågelspillning.
Speciellt för restauranger, men även andra kommersiella verksamheter kan fåglarnas närvaro innebära att kunderna uteblir. Med ett bra fågelskydd så slipper du detta.
Fågelpiggar
En populär lösning för just butiker och liknande är så kallade fågelpiggar. Systemet installeras på ytor som ska skyddas mot att fåglar sätter sig eller övernattar, till exempel ovan avsatser, skyltar, balkar och rör.
Lösningarna på hur man får bort fåglar är många och varierar beroende på orsaken och behovet. Läs mer om de olika metoderna som används här eller kontakta oss så förklarar vi hur allt går till.
Marktvätt. Öka trivseln i området och runtomkring entrén.
Olika byggnadsmaterial har olika egenskaper. Gemensamt för dem alla är att de håller längre när du håller dem rena.
Genom att du låter rengöra stenbeläggningar, asfalt och trädäck, sparar du in framtida större kostnader för omläggning eller ombyggnation. Samtidigt får du det trivsammare i området när allt är rent, snyggt och välhållet.
Just trä är ett väldigt vanligt byggnadsmaterial hos oss i Sverige. Men när det ligger utomhus och är oskyddat, utsätts dina träytor för stora påfrestningar.
Fyra stora fördelar med marktvätt är:
Skapar attraktion till området genom trivsel
Ökad livslängd på byggnadsmaterialet
Minskad halkrisk vid kallt klimat
Höjer fastighetens värde för en låg summa
Behandla utomhusytorna regelbundet. Detta håller dem rena och fina länge och är dessutom kostnadseffektivt.
Överlåt arbetet till proffs. Varför oss?
Vi på Specialrengöringar Sverige tar över hela rengöringsuppdraget när ordinarie personal, lokalvårdare eller fastighetskötare inte klarar av eller har rätt utrustning till att åtgärda.
Vi har moderna maskiner och hjälpmedel. Tillsammans med personal som är experter inom området och som besitter lång erfarenhet av den här typen av samarbetsprojekt, gör ett samarbete med oss smidigt och effektivt.
Låt oss använda våra kunskaper som experter inom avancerad rengöring och förebyggande skydd, så att er tid går till att vara experter på er verksamhet.
Tillsammans arbetar vi för att få in så många kunder som möjligt till er verksamhet, och att de ska få ett positivt första intryck som ni sedan förvaltar vidare för att skapa en bra affärsrelation.
Samtlig personal bär ID06 och naturligtvis sker uppdragen på ett säkert sätt med stor miljöhänsyn.
Är ni flexibla med tider och stör det här verksamheten?
Vi anpassar uppdragen efter era affärsmässiga behov. Självklart kan en del mer omfattande arbete inte göras helt utan minsta störning, men vi kommer göra vårt bästa för att tillsammans med er planera så att ni upplever minsta möjliga negativa inverkan på verksamheten ni bedriver.
När så behövs utför vi även arbeten under natt- och storhelger.
Känner du att du vill veta mer om vad ett samarbete med oss kunde innebära? Tveka inte att kontakta oss på telefon 020-364040 (Öppet dygnet runt) eller via vårt kontaktformulär.